۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

آموزش سیستم های درب اتوماتیک ( درهای جکی ، کنترلی )

مقدمه :
سيستم هاي درب بازکن اتوماتيک جهت رفاه بيشتر و همچنين با اهداف حفاظتي و امنيتي در مکانهاي مختلف بر روي انواع گوناگون درب ها مانند درب گاراژ – درب حياط – درب ورودي ساختمان و حتي درب اتاق هاي ساختمان ( براي افراد معلول) نصب و مورد استفاده قرار مي گيرد. بعد از نصب اين سيستم ها مي توان تنها با فشار دادن شستي روي يک ريموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و يا با نصب سنسورهاي خاصي هنگام عبور و مرور در را به طور اتوماتيک باز و بسته کرد. انواع مختلف درب هايي که اين سيستم ها را مي توان روي آن نصب کرد به قرار زير است:
- درب هاي کشويي (ريلي) (SILIDING DOOR) : اين دربها يک تکه بوده و روي ريلي در پايين درب لغزيده و به چپ و راست حرکت مي کنند.
- درب هاي لولايي (SWING DOOR) : دربهايي هستند که به صورت دو لنگه يا تک لنگه حول يک لولا حرکت افقي دارند.
- درب هاي چند تکه (SECTIONAL DOOR): اين درب ها به صورت تکه هاي افقي روي هم قرار مي گيرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و سپس ?? درجه چرخيده و موازات سقف قرار مي گيرند.
- درب هاي يک تکه چرخان (TILT DOOR): اين درب ها به طور يکپارچه با حرکت عمودي حول دو نقطه در طرفين چرخيده و به موازات سقف قرار مي گيرند.
- درب هاي کرکره اي (ROLLER DOOR) : اين دربها با چرخيدن حول يک محور در بالا جمع مي شوند.( مانند کرکره هاي مغازه ها)
براي باز و بسته کردن انواع مختلف درب ها سيستم هايي با مکانيسم هاي متفاوت طراحي شده است ولي اکثر سيستمها از نوع الکترومکانيکي مي باشند. در زير تصاوير مربوط به سيستم هاي الکترومکانيکي انواع دربها را مشاهده مي کنيد:


‏قسمتهاي اصلي يک سيستم درب بازکن اتوماتيک با مکانيسم الکترومکانيکي به صورت زير است.
?- ‏موتور الکتريکي
?- ‏قسمت مکانيکي يا گيربکسي
?- برد الکترونيکي
? ‏- تجهيزات ايمني
?- ‏شستي هاي کنترل دستي
?- ريموت کنترل
‏اکنون به شرح قسمتهاي فوق مي پردازيم:
?- موتور الکتريکي .
‏در اکثر موارد براي سيستم هاي در بازکن اتوماتيک از موتورهاي تکفاز استفاده مي شود . اين موتوها بايد قابليت چيگرد راستگرد شدن داشته باشند لذا از موتورهاي تکفاز با دو سيم پيچ مشابه استفاده مي شود که باسري قرار گرفتن يک خازن با هر کدام از سيم پيچ ها مي توان جهت حرکت موتور را تغيير داد . معمولا ? ‏سيم از موتور خارج مي شود که يک سيم به عنوان ارت و دوسيم ديگر به دو سر خازن وصل مي گردند تمام سيمهاي موتور در انتها به ترمينالهاي مدار الکترونيکي وصل مي شوند . اين موتورها در توانهاي ?? ‏وات تا ???? ‏وات براي درب هاي مختلف از نظر اندازه و وزن مورد استفاده قرار مي گيرد . تنها در مورد درب هاي دو لنگه از دو موتور استفاده مي شود ولي در بقيه موارد يک موتور مورد استفاده قرار مي گيرد . نکته اي که بايد در مورد کار موتور توجه نمود اينست که کار يکسره و مداوم موتور در اين سيستم ها باعث داغ شدن موتور و آسيب ديدن آن مي شود. لذا بايد از باز و......
+ ادامه مطلب . . .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر